Thursday, August 06, 2009、How Business Models Help Generate Business Plans

ビジネスモデルはビジネスプランを作成するのにどのような役に立つのか。

In this blogpost I explore the close relationship between business model and business plan. A business plan’s main role is to plan, outline and communicate a business (or not-for-profit) project and its implementation internally or externally. The motivation for the business plan may be to “sell” a project to potential investors or internally to top management and also serves as a planning document.
この記事で、ビジネスモデルとビジネスプランの近い関係を探ることにする。ビジネスプランの主な役割は、事業(あるいは非営利)プロジェクトおよびその実行についての計画を立て、そのアウトラインを書き、内外に伝えることである。ビジネスプランの動因は、プロジェクトを投資家になりうる人、あるいは組織内ではトップマネジメントに「売り込む」ことであり、企画書としても役に立つ。

In fact, when you have designed and thought through your business model you have the perfect basis for writing a good business plan. Structure your business plan into five main sections: The team, the business model, financial analysis, external environment, implementation roadmap, and risk analysis.
実際、ビジネスモデルを設計しそれを考え抜くとき、よいビジネスプランを書くための完璧な基礎を持つことになる。五つの主要セクションでビジネスプランを組み立てよ:チーム、ビジネスモデル、財務分析、外部環境、実行ロードマップ、そしてリスク分析(ん?六つある)。

The Team
チーム

One of the elements that particularly venture capitalists look at first is the management team of a project. Is the team experienced, knowledgeable and connected enough to pull-off what they propose? Highlight why your team is the right one to successfully build the business model you propose in the document.
特にベンチャーキャピタリストが最初に見る要素の一つが、プロジェクトのマネジメントチームである。そのチームが、提案していることを引き出せるほど経験があり、知識があり、結びついているか? あなたのチームが文書の中であなたが提案したビジネスモデルをうまく作り上げられるまさに適切なチームである理由を明確にせよ。

The Business Model
ビジネスモデル

In this section you showcase the attractiveness of your business model. Use the Business Model Canvas to give an immediate overview of your model. Ideally you sketch it out with drawings. Then describe the value proposition, outline why you believe potential customers need it and explain how you are going to reach the market. Use stories. Then highlight the attractiveness of your target markets to get the reader of the business plan interested. Finally, outline what key resources and activities are required to build and operate the business model.
この節では、ビジネスモデルの魅力を紹介する。モデルの現在の概略を示すためにビジネスモデルキャンバスを利用しよう。図でそれを描くのが理想的だ。次に、価値提案を書き記し、なぜ未来の顧客がそれを欲するのかのアウトラインを示し、どのようにして市場に参入するつもりなのかを説明する。その次に、ビジネスプランの読者に興味を持たせるためにターゲット市場の魅力を強調する。最後に、どのような重要な資源と活動がビジネスモデルを作り動かすために必要なのかを簡単に記す。

Financial Analysis
財務分析

This is traditionally an important part of the business plan that will attract a lot of attention. It contains the financial information that you can calculate based on your organization’s Business Model Canvas and a set of hypothesis of how many customers you can reach in a specific time period. This includes elements such as break-even analysis, sales scenarios and operating costs. The Canvas also helps you calculate capital spending and more generally how much it will cost you to implement the business model. Based on all these calculations you outline your funding requirements.
これは、伝統的にビジネスプランの中でも多くの人の興味をそそる重要な部分である。皆さんの組織のビジネスモデルキャンバスの基づいて計算した財務情報と、ある特定の時間幅で獲得できる顧客の量に関する一連の仮説を含んでいる。これは、損益分岐分析、販売シナリオ、創業費用のような要素を含む。キャンバスの助けを借りれば、資本支出や、より一般的にいえばビジネスモデルを実行するにの必要になるであろう金額をも計算できる。これらすべての計算に基づき、必要資金の概略が示される。

External Environment
外的環境

In this section of the business plan you outline how your business model is positioned regarding the external environment. Outline market forces, industry forces, key trends, and macroeconomic situation. Summarizing, you need to stress what the competitive advantages of your business model are in this landscape.
ビジネスプランのこの節では、ビジネスモデルが外的環境に関してどのように位置づけられるかの概略を示す。市場動向、産業動向、重要なトレンド、マクロ経済状況の概略を述べる。要約すると、この見通しの中で美辞雌もデルガドのような競争優位性があるのかを強調する必要がある。

Implementation Roadmap
実行計画

This section gives the reader an idea of what it takes to implement your business model and how you will do it. It includes a summery of all projects and the overall milestones. A project roadmap, including Gantt charts, then outlines the implementation agenda. The projects can be directly derived from your organization’s Canvas.
この節では、ビジネスモデルを実行するのに何が必要で、どのようにして行うかの考えが示される。全プロジェクトのサマリーと全体のマイルストーンが含まれる。ガントチャートを含んだ、プロジェクト計画は、実行アジェンダの概略を示す。そのプロジェクトをあなたの組織のキャンバスから直接的に引き出すことができる。

Risk Analysis
リスク分析

At the end of the document you describe limiting factors and obstacles, as well as critical success factors. These can be easily derived from a SWOT analysis of your Business Model Canvas.
書類の末尾には、制約要因や障害、そして重大な成功要因を記す。これらは、ビジネスモデルキャンバスのSWOT分析から簡単に導き出すことができる。


This is a brief excerpt of the "outlook part" of my Business Model Generation book.
これは、著書「ビジネスモデル創造」の「予想の部」の抜粋である。